dienend-leiderschap

Waarom Dienend Leiderschap niet voldoende is

Van Dienend Leiderschap naar Duurzaam Leiderschap

Dienend Leiderschap. De laatste jaren lijkt het dé trend te zijn binnen organisaties die vernieuwend willen zijn in hun HR beleid en meer de mensgerichte aanpak willen gebruiken. De ontwikkeling komt voort uit het begrip dat traditioneel leiderschap vanuit ego lang niet altijd het gewenste effect heeft. Sterker nog, binnen met name de Millenial generatie komt er steeds meer weerstand tegen autoritair gedrag en de graaicultuur.

Onder een Dienend Leider voelen medewerkers zich veel meer gewaardeerd. Er wordt daadwerkelijk naar ze luistert, het teambelang staat voorop en er is veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Uiteindelijk betekent gelukkige werknemers minder werkverzuim, een positieve werksfeer en betere cijfers. De Dienend Leiderschap trainingen rijzen dan ook de pan uit.

Maar is de verandering van managementstijl naar Dienend Leiderschap in de snel veranderende wereld voldoende? Of hebben we meer nodig om écht een duurzamere en mooiere wereld te bouwen?

Dienend Leiderschap al 50 jaar oud

In 1970 herintroduceerde Robert K. Greenleaf de term Dienend Leiderschap in zijn boek “Servant Leadership” als een nieuwe leiderschapsstijl. Deze omschreef hij als volgt:

“The servant-leader is servant first… It begins with the natural feeling that one wants to serve, to serve first. Then conscious choice brings one to aspire to lead. While traditional leadership generally involves the accumulation and exercise of power by one at the “top of the pyramid,” servant leadership is different. The servant-leader shares power, puts the needs of others first and helps people develop and perform as highly as possible.” 

Het lijkt erop dat deze generiekere uitleg van Servant Leadership op het internet als basis wordt gebruikt voor anderen. “Een Dienend Leider is bewust van zichzelf, staat hij in contact met zijn gevoelens en weet zich kwetsbaar op te stellen als dat nodig is. Persoonlijke ontwikkeling is voor hen de weg hiernaartoe en frequente reflectiemomenten. Je kunt namelijk pas voor een ander zorgen als je eerst goed voor jezelf zorgt.”

Servant Leadership teveel intern gericht?

Eigenlijk zie je dat deze nieuwe leiders zich vooral ontwikkelen op twee vlakken. Namelijk op het individuele vlak en op het sociale vlak. Een dienend leider is namelijk vooral in dienst van anderen, zodat zij kunnen groeien en er zo met elkaar een doel bereikt kan worden. Er is veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en het vinden van Purpose. Als die maar wel binnen de organisatie valt. 

En dat is waar de huidige interpretatie van Dienend Leiderschap te kort komt.

Dienend Leiderschap zoals dat nu geïmplementeerd wordt in organisaties, richt zich namelijk vooral op de belangen van de mensen en die van een organisatie. Maar het houdt geen rekening met de ecologische belangen en belangen van toekomstige generaties. Het is dus behoorlijk intern gericht en nog niet afgestemd op de wereld daarbuiten. Even heel kort door de bocht gezegd; iemand kan een Servant Leader zijn voor een sigarettenfabrikant. Dat is prachtig voor de mensen op de vloer, maar of de wereld er een stuk beter van wordt is de vraag.

Daarbij zien we ook nog steeds dat het in de praktijk een stuk moeilijker is om je ego aan de kant te schuiven dan dat het in de boekjes lijkt. Kunnen we écht het grotere belang op 1 zetten? Nemen we écht 100% verantwoordelijkheid voor ons gedrag? Laten we écht vertrouwen laten zien ook al staat er veel geld op het spel? En kunnen we naar ons Moreel Kompas luisteren als een duurzame beslissing die goed is voor toekomstige generaties betekent dat je NU dingen moet inleveren zoals luxe of vrijheid?

Allemaal vragen die wel degelijk heel relevant zijn in onze quest naar een betere wereld.

Duurzaam Leiderschap

Daarom is Dienend Leiderschap slechts een stukje van de oplossing en niet de hele oplossing zelf. Wat we nodig hebben is meer dan dat. Leiders die rekening houden met de individuele, sociale, economische én ecologische behoeften. Mensen die durven te vertrouwen op het onbekende, rekening houden met toekomstige generaties en samen naar een oplossing willen zoeken. Leiders die snappen dat we van ego naar eco moeten en van mensgericht naar systeemgericht. Changemakers die het hele plaatje overzien, zowel intern en extern, en erin zitten voor de lange adem. Duurzaam Leiderschap noemen we dat. En daar kunnen we nog flink veel van gebruiken.

Wil je gecoacht worden op jouw Duurzaam Leiderschap? Bekijk hier wat we voor je kunnen doen.

Laat een reactie achter





Logo def Walk the Talk NIEUW

NIEUWSBRIEF Walk The Talk

Ontvang maandelijks blogs & whitepapers op het gebied van Duurzaam Leiderschap